Ärenden
Bjurfors Hisingen
Uttalande 2023-10-27
Dnr 23-338
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bjurfors Hisingen
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Bjurfors Hisingen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Bjurfors Hisingen trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Bjurfors Hisingen har uppgett att de beklagar att anmälaren har fått reklam denne inte önskat. Det inträffade är ett mycket beklagligt misstag och Bjurfors Hisingen kommer göra sitt yttersta för att säkerställa att det inträffade inte ska hända igen.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Det är i ärendet ostridigt att anmälaren mottagit reklam från Bjurfors Hisingen trots att denne haft en Nej tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Bjurfors Hisingen agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att riktat direktmarknadsföring till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare