Ärenden
Fastighetsbyrån Enskede
Uttalande 2023-12-06
Dnr 23-368 ompr
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Fastighetsbyrån Enskede
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Fastighetsbyrån Enskede trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren svarade inte på telefonsamtalet.
Företagets uppgifter
Fastighetsbyrån Enskede har uppgett att de nådde anmälaren av misstag via hitta.se genom att en ny och något yngre kollega som aldrig ringt kunder eller jobbat med mäkleri tidigare skulle ta fram info kring en bostadsrättsförening. Istället för att endast ringa till styrelsen så råkade han ringa fel till några av de boende på adressen av ren okunskap helt enkelt. Något kunden skulle fått reda på om denne svarat. Fastighetsbyrån Enskede har uppgett att de alltid behöver ta ut info kring avgiftshöjningar, renoveringar m.m. inför varje försäljning och för att göra detta behöver de komma i kontakt med personer i styrelsen. I detta fall behövde de jaga rätt på lite nummer då de saknade en mail. Fastighetsbyrån Enskede ber givetvis om ursäkt om de förnärmat en kund genom att det i detta fall helt enkelt blev fel. Fastighetsbyrån Enskede har uppgett att alla behöver lära sig och i de flesta fall behöver man göra fel och våga göra fel innan man gör rätt. De har från deras håll givetvis upplyst deras medarbetare att man behöver se över vem man ska ringa genom att t.ex. titta i årsredovisningen innan man gör något annat, vilket denne nu lärt sig. Fastighetsbyrån Enskede har vidare uppgett att de köper deras ringlistor via spring och webtop som ska vara avnixade så det inträffade är endast högst olägligt tyvärr och hade inget med marknadsföring att göra.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Det är förevarande ärende ostridigt att Fastighetsbyrån Enskede kontaktat anmälaren via telefon trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Fastighetsbyrån Enskede har emellertid uppgett att telefonsamtalet var ett misstag, att avsikten var att kontakta styrelsen i bostadsrättsföreningen där anmälaren bor och att samtalet inte skedde i marknadsföringssyfte utan för att få information om vissa uppgifter inför en försäljning. Anmälaren har uppgett att han inte svarade på telefonsamtalet.
Marknadsföringslagen tillämpas i fråga om åtgärder som sker i marknadsföringssyfte. Enligt NIX-nämnden bedömning är det visat att telefonsamtalet inte skedde i syfte att marknadsföra Fastighetsbyrån Enskedes tjänster. 21 § marknadsföringslagen är således inte tillämpliga i ärendet och Fastighetsbyrån Enskede har därmed inte agerat i strid med dessa regler. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare