Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Bonnier News

Uttalande 2024-03-04

Dnr 24-002 samt 24-003

Anmälare:

Två konsumenter

Motpart:

Bonnier News

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

24-002 Ärendet lämnas utan åtgärd.
24-003 Bonnier News har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att i marknadsföringssyfte ringa en konsument som tydligt motsatt sig det

Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Bonnier News trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
24-002
Bonnier News har uppgett följande i dnr 24-002. Bonnier News har kontaktat anmälaren för att marknadsföra en prenumeration på Dagens industri. Anmälaren har skapat ett digitalt kostnadsfritt konto på di.se den 18 september 2023. I samband med tecknandet av prenumerationen bekräftade anmälaren att han tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy, enligt vilken det framgår att han kan komma att bli kontaktad via telefonförsäljning samt informerades om möjligheten att begära att bli spärrad från sådan marknadsföring. Någon sådan anmälan har Bonnier News inte mottagit. Mot denna bakgrund har anmälarens ansetts ha ett etablerat kundförhållande med Bonnier News. Det innebär att Bonnier News enligt reglerna för NIX-Telefon haft tillåtelse att kontakta anmälaren för telemarketing, oaktat dennes anmälan till NIX-Telefons spärregister. Sammantaget är det Bonnier News uppfattning att Bonnier News inte har överträtt 21 § marknadsföringslagen. Eftersom Bonnier News nu har uppfattat att anmälaren inte vill ha erbjudanden från Bonnier News via telefon har telefonnumret spärrats från fortsatt telemarketing från Bonnier News.

24-003
Vidare har Bonnier News uppgett följande i dnr 24-003. Bonnier News har kontaktat anmälaren för att marknadsföra en prenumeration på Di samt deltagande i Bonnier News event Hållbart Näringsliv och Hållbar kommun. Anmälaren har deltagit i Di:s konferens ”Hållbart Näringsliv” den 23 november 2022, den 3 februari 2023 samt den 21 april 2023. Anmälaren är registrerad som företagsrepresentant i egenskap av ”näringslivsstrateg på region”. Di är en del av Bonnier News. Bonnier News ansvarar för kundrelation samt för behandlingen av deras kunders personuppgifter. Av Bonnier News personuppgiftspolicy framgår att en del av deras verksamhet riktar sig mot företag och att dessa representanter kan komma att få marknadsföring riktade mot sig som Bonnier News har bedömt har relevans för dennes yrkesroll. Vidare framgår av personuppgiftspolicyn att kunden kan bli kontaktad med erbjudanden via telefon samt att kunden alltid har rätt att invända mot telefonförsäljning. Mot denna bakgrund har anmälaren ansetts ha ett etablerat kundförhållande med Bonnier News. Det innebär att Bonnier News enligt reglerna för NIX-Telefon haft tillåtelse att kontakta anmälaren för telemarketing oaktat dennes anmälan till NIX-Telefons spärregister. Sammantaget är det Bonnier News uppfattning att de inte har överträtt 21 § marknadsföringslagen. Di har som rutin att spärra telefonnummer från fortsatt telemarketing om personen motsätter sig fortsatt telefonkontakt. Detta registreras då i Di:s logg. Enligt Di:s logg kontaktade anmälaren senast den 11 januari 2024. Vid detta tillfälle har anmälaren invänt mot fortsatt telemarketing och anmälarens telefonnummer spärrades då av Di. Di har inte kontaktat anmälaren efter detta tillfälle.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Enligt reglerna för NIX-Telefon är det tillåtet att kontakta en person som representerar en näringsidkare förutsatt att marknadsföringen har erforderlig relevans för näringsverksamheten. Det gäller även om ett telefonnummer skulle vara infört i spärregistret NIX-Telefon men det förutsätter att numret (abonnemanget) är registrerat på en näringsidkare.

24-002
Bonnier News har uppgett att anmälaren den 18 september 2023 skapade ett digitalt kostnadsfritt konto på di.se och att anmälaren därmed haft ett etablerat kundförhållande med Bonnier News när anmälaren kontaktades via telefon den 4 januari 2024.

NIX-nämnden har i ett tidigare beslut uttalat att även ett tecknande av ett gratiskonto kan innebära ett sådant avtalsförhållande som innebär att (i detta fall Dagens industri eller Bonnier News som Dagens industri är en del av) har rätt att kontakta anmälaren trots dennes spärr i NIX-Telefon. Det föreligger inte anledning i nu aktuellt fall till annan bedömning och Bonnier News har, enligt nämndens praxis, därför inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.

24-003
Bonnier News har uppgett att anmälaren deltagit i Dagens industris konferenser och att anmälaren därmed haft ett etablerat kundförhållande med Bonnier News. Vidare har Bonnier News uppgett att den marknadsföring som riktas mot de som deltagit i deras konferenser avser produkter och tjänster som är av relevans för personen som företagsrepresentant. Bonnier News har uppgett att anmälaren är registrerad som företagsrepresentant i egenskap av näringslivsstrateg på region. NIX-nämnden gör följande överväganden.

Nämnden prövar först frågan om anmälaren ska anses vara representant för näringsidkare.

Nämnden utgår från uppgiften om att anmälaren tidigare (vid upprepade tillfällen) har deltagit i den konferens som nu marknadsförts och att konferensen ifråga inte haft konsumenter som målgrupp.

Anmälaren ska således anses vara representant för en näringsidkare. Det telefonnummer som ärendet avser är, såvitt nämnden kunnat utröna, dock registrerat på anmälaren som privatperson. Det sistnämnda innebär att undantaget för näringsidkarrepresentanter inte är tillämpligt.

Vad avser avtalsförhållandet så anser nämnden (med anledning av den bedömning som gjorts om konferensens målgrupp) att det är övervägande sannolikt att det avtalsförhållande som föreligger är mellan anmälarens arbetsgivare och Bonnier News. Förutsättningarna för undantaget är därför inte uppfyllda. Även om anmälaren är att betrakta som rätt kontaktperson (representant för näringsidkare/juridisk person) innebär det inte, som nämnden angett i föregående stycke, att Bonnier News haft rätt att kontakta denne på sätt som nu skett.

Avslutningsvis vill nämnden göra en egen anmärkning. För det fall anmälaren själv angett telefonnumret i samband med att denne deltog i någon av konferenserna har Bonnier News, enligt NIX-nämnden, haft rätt att kontakta anmälaren. Bonnier News har dock varken visat eller uppgett att så skulle vara fallet och nämnden utgår då från anmälarens uppgifter.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.