Ärenden
Tele2
Uttalande 2024-02-12
Dnr 24-006
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Tele2
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Tele2 har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Tele2 trots att han är införd i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Tele2 har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Tele2 har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att Tele2 kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att hans telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Något undantag har inte visats tillämpligt. Tele2 har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare