Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svenska Postkodlotteriet

Uttalande 2024-05-02

Dnr 24-057

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svenska Postkodlotteriet

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det

NIX-nämndens beslut:

Svenska Postkodlotteriet har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Svenska Postkodlotteriet trots att han tidigare ett flertal gånger har bett Svenska Postkodlotteriet telemarketingpartner att inte ringa honom. Vid varje samtal har anmälaren bett uppringaren att säkerställa att han spärrats i lotteriets system, men samtalen har fortsatt. Vid ett samtal i februari 2024 upplystes anmälaren om att säljarna inte kunde motta en spärr per telefon utan att han var tvungen att kontakta Svenska Postkodlotteriets kundtjänst.

Företagets uppgifter
Svenska Postkodlotteriet (Postkodlotteriet) har uppgett att de har utrett saken närmare och kontaktat samtliga telemarketingbolag som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Ingen av dessa telemarketingbolag kan se att de har ringt anmälaren på något av de tre telefonnummer som han har uppgett. Samtalsloggarna sträcker sig tre månader bakåt i tiden, information om samtal som har ägt rum innan dess har gallrats bort i enlighet med gällande rutiner. Uppgifter om samtal finns inte heller kvar för det fall att en person begärt sig raderad. Vidare har Postkodlotteriet uppgett att det telefonnummer som anmälaren uppgett att han tror att han har blivit uppringd ifrån inte tillhör någon av de telemarketingbolag Postkodlotteriet använder sig av. Däremot kan Postkodlotteriet se att anmälaren ringt till Postkodslotteriets kundtjänst den 9 februari 2024 och spärrat samtliga telefonnummer. Dessförinnan finns ingen spärr registrerad.

Postkodlotteriet har vidare anfört att de köper in listor på telefonnummer från Dun & Bradstreet, dessa listor tvättas mot NIX och den interna spärrlistan innan de översänds till telemarketingbolagen. Har en person inte spärrat sig hos Postkodlotteriet utan endast hos telemarketingbolaget innebär det att övriga telemarketingbolag fortsatt kan kontakta personen. Informationen som anmälaren fick i det senaste samtalet med telemarketingbolaget stämmer, det vill säga att anmälaren behöver kontakta Postkodlotteriets kundservice eller gå in på Postkodlotteriets hemsida och spärra sig för marknadsföring. Det kan inte göras av personerna på telemarketingbolaget, de kan endast spärra personen hos sig. Eftersom Postkodlotteriet använder sig av flera olika telemarketingbolag behöver personen spärra sig hos Postkodlotteriet för att spärren ska få önskad effekt. Detta har samtliga telemarketingbolag blivit instruerade att uppge för det fall en person anger att denne inte vill bli kontaktad mer. Denna punkt är även något Postkodlotteriet efter anmälan påmint sina telemarketingbolag om.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.

Av underlaget framgår att en konsument blivit uppringd av telemarketingföretag för Svenska Postkodlotteriet trots att denna tidigare bett om att bli spärrad. Svenska Postkodlotteriet har med inkomna uppgifter till NIX-nämnden visat att anmälaren först den 9 februari 2024, via direkt kontakt med företagets kundtjänst blivit registrerad för en spärr.

Anmälaren har uppgett att han redan ett år tidigare försökt få sitt telefonnummer spärrat. Anmälaren har dock inte förrän i februari fått information om att en spärr måste genomföras hos Svenska Postkodlotteriets kundtjänst.

NIX-nämnden anser att företag ska ha rutiner för att ta emot begäran om spärr mot framtida telemarketing och att rutinen ska inkludera underleverantörer (anlitade TM-bolag). I förevarande fall anser NIX-nämnden att det är övervägande sannolikt att dessa rutiner inte har fungerat med följden att Svenska Postkodlotteriet har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att det fortsatt ringt en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare



2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.