Ärenden
Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen
Uttalande 2024-03-17
Dnr 24-063
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen har uppgett att de har förstått att det inte är tillåtet enligt 21 § marknadsföringslagen att rikta reklam i brevlådan till personer med Nej Tack-skylt på dörren. De ber om ursäkt för det inträffade och kommer nu se över deras rutiner för DR och lappning mot konsument för att detta inte ska ske igen.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen delat ut oadresserad reklam till anmälaren trots att denne tydligt motsatt sig detta genom en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svenska Mäklarhuset Hägersten/Liljeholmen agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare