Ärenden
Triofinans
Uttalande 2024-03-17
Dnr 24-064 samt 24-065
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Triofinans
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Triofinans har uppgett att anmälarna samtyckt till marknadsföring genom att delta i pristävlingen Egentic – toleadoo GmbH som de samarbetar med och är namngivna på villkoren på dokumentet bifogat. Triofinans har uppgett att användarna alltid kan säga upp prenumerationerna genom att kontakta deras kundtjänst direkt eller genom att klicka på medföljande länk längst ned på kampanjerna. Triofinans har bifogat underlag som visar anmälarnas uppgifter, när anmälarna deltog i tävlingen och samtycke till marknadsföring, tävlingsvillkor samt tävlingsformuläret.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Det är i ärendet ostridigt att Triofinans har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte via sms. Triofinans har emellertid anfört att anmälarna samtyckt till detta i samband med att de deltagit i en tävling.
Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser.
I förevarande fall finns på hemsidan, innan konsumenten tas till tävlingsformuläret, en informationstext om att konsumenten kan komma att bli kontaktad i marknadsföringssyfte av tävlingsarrangörernas samarbetspartners, om konsumenten samtycker till detta genom att trycka på en knapp som tar denne vidare till tävlingsformuläret. Av texten framgår att konsumenten även kan välja att inte samtycka till sådan marknadsföring, genom att trycka på en annan knapp i informationstexten. Genom att trycka på denna knapp ges konsumenten möjlighet att medge till kontakt i vissa kanaler, men konsumenten kan även välja att helt neka till kontakt i marknadsföringssyfte. Trycker sig konsumenten vidare kan konsumenten se en lista i vilken samtliga företag står namngivna. Här ges konsumenten även en möjlighet att välja bort de företag denne inte önskar ta emot marknadsföring från. Det finns även möjlighet att med ett knapptryck avmarkera samtliga företag.
NIX-nämnden bedömer att samtycket i detta fall uppfyller de krav som ställs på ett sådant. I samtyckestexten på förstasidan av tävlingsdeltagandet framgår att det är fråga om flera företag och länken till dessa är utmärkt. Följs länken nås tävlingsdeltagaren av en lista över samtliga företag som kan komma att kontakta denne, tillsammans med en möjlighet att välja bort de företag deltagaren inte önskar ta emot marknadsföring från. Med hänsyn till att samtliga företag är markerade som utgångspunkt är det även av betydelse för bedömningen att det genom ett knapptryck är möjligt att avmarkera samtliga.
Mot bakgrund av ovanstående finner NIX-nämnden att undantaget om att konsumenterna lämnat sitt uttryckliga medgivande är tillämpligt och Triofinans agerande är således inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendena lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare