Ärenden
Miljonlotteriet
Uttalande 2024-05-02
Dnr 24-071
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Miljonlotteriet
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Miljonlotteriet ett flertal gånger trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även uppgett att han efter samtalen har blockerat de telefonnummer som ringt honom.
Företagets uppgifter
Miljonlotteriet har uppgett att anmälaren aktivt deltog i ett quiz företaget anordnade via Facebook den 3 december 2023, klockan 21:40. Genom att delta i quizet och aktivt skicka in sina kontaktuppgifter gav anmälaren sitt uttryckliga samtycke till att bli kontaktad, vilket ligger till grund för företagets efterföljande kontaktförsök. Efter erhållande av samtycke kontaktades anmälaren vid följande tillfällen: 2023-12-04, 2023-12-12, 2024-01-12, med det sista kontaktförsöket 2024-01-19. Vid det sista tillfället svarade anmälaren, varpå vår säljare noterade ett ”Nej tack” i företagets dialer och en spärr registrerades omedelbart för att förhindra ytterligare kontakt.
Miljonlotteriet har vidare uppgett att de ser allvarlig på anmälan eftersom återkommande kontakt till en konsument som uttryckt nej eller inte intresserad ska resultera i omedelbart upphörande av framtida kommunikation. I det enskilda fallet har anmälarens begäran fullt ut respekteras och företaget har vidtagit åtgärder för att säkerställa att de inte kontaktar anmälaren i framtida kampanjer.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av redogjorda uppgifter ovan framgår att anmälaren via ett quiz den 3 december 2024 samtyckt till att Miljonlotteriet kontaktar denna i marknadsföringssyfte via telefon. NIX-nämnden har efter kontroll mot tävlingsvillkoren konstaterat att samtycket getts frivilligt och informerat då det tydligt informeras om att Miljonlotteriet kan kontakta en konsument med information om tävlingen och marknadsföring per telefon och e-post. Informationen framkommer i en kryssruta som konsumenten aktivt måste kryssa i för att delta i quizet. Av anmälan framgår även att konsumenten endast blockerat de telefonnummer som denna ringts upp på. En blockering av telefonnummer är inte att betrakta som en motsättning eller inkallat samtycke eftersom denna funktion endast fungerar på anmälarens telefon, företaget som ringer får ingen vidare notering om att anmälaren blockerat ett telefonnummer. Mot bakgrund av detta finner NIX-nämnden att Miljonlotteriet styrkt att undantag från reglerna om NIX-Telefon förelåg vid anmälda samtalstidpunkten. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare