Ärenden
Svensk Säkerhetstjänst AB
Uttalande 2024-06-05
Dnr 24-088
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Säkerhetstjänst AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Svensk Säkerhetstjänst AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har vidare uppgett att säljaren sagt att han inte kontrollerat anmälarens telefonnummer mot NIX-registret.
Företagets uppgifter
Svensk Säkerhetstjänst AB har uppgett att de har kontaktat anmälaren trots att denna är upprättad i NIX-Telefons spärregister. Samtalet har skett på grund utav ett fel som förekom i företagets nummerlistor. Svensk Säkerhetstjänst AB har vidare uppgett att de efter det uppmärksammade felet kontaktat de uppringda konsumenterna och åtgärdat felet i telefonlistan.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
I ärendet är det ostridigt att anmälaren kontaktats av Svensk Säkerhetstjänst AB trots att denna är upprättad i spärregistret NIX-Telefon. Svensk Säkerhetstjänst AB:s telefonsamtal till konsumenten beror däremot på att den telefonlista som företaget använt varit felaktig. Företaget kontaktade därmed konsumenten i tron om att telefonnumret inte var upprättat i NIX-Telefons spärregister. Beaktande Svensk Säkerhetstjänst AB:s åtgärder vid det uppstagade felet, samt att det rör sig om enskild händelse väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare