Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Tele2 AB

Uttalande 2024-06-05

Dnr 24-089

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Tele2 AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd ett flertal gånger av Tele2 AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Tele2 AB har uppgett att deras samarbetspartner iSales har kontaktat konsumenten. Säljaren har på eget bevåg sökt upp konsumentens telefonnummer och kontaktat denna. Konsumentens telefonnummer har inte funnits med i Tele2 AB:s adressuttag som de har tagit fram till iSales. Tele2 AB har vidare anfört att iSales fel beror på att de har testat en ny dialer som av misstag inte blockerade telefonnummer. Felet är efter anmälan åtgärdat.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

I ärendet är det ostridigt att anmälaren blivit kontaktad om erbjudanden för Tele2 AB. Kontakten har skett via Tele2 AB:s samarbetspartner iSales på grund av ett fel i iSales dialer. Tele2 AB uppgav även att säljaren på eget bevåg kontaktat anmälaren, vilket strider emot Swedmas Etiska regler. Telefonnumret tillhandahölls således inte från Tele2 AB till iSales utan uppkom på grund utav en säljares egna agerande.

NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Tele2 AB inte brutit mot 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.