Ärenden
Effective Communication DNR AB
Uttalande 2024-06-07
Dnr 24-101
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Effective Communication DNR AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Effective Communication DNR AB trots att han tidigare har bett Effective Communication DNR AB att inte ringa honom.
Företagets uppgifter
Effective Communication DNR AB har uppgett att de har haft problem med sitt kontaktformulär på företagets hemsida. Därmed kan företaget inte se att en begäran har funnits innan de kontaktat konsumenten. Effective Communication DNR AB har vidare anfört att anmälarens telefonnummer efter anmälan är spärrat.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av redogjorda uppgifter att Effective Communication DNR AB kontaktat en konsument av misstag. Effective Communication DNR AB har via inkomna uppgifter till nämnden styrkt att företaget på grund av fel i kontaktsystemet inte noterat att anmälaren motsatt sig fortsatt marknadsföring från företaget. Företagets agerande efter anmälan styrker att de inte ämnat att kontakta en konsument som tydligt motsatt sig sådan kontakt. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare