Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Verisure Sverige AB

Uttalande 2024-06-15

Dnr 24-106

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Verisure Sverige AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Verisure Sverige AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Verisure Sverige AB (Verisure) har uppgett att företaget har ett allianssamarbete med Svensk Fastighetsförmedling vilket konsumenten i fråga är kund hos. Syftet med allianssamarbetet är att erbjuda Svensk Fastighetsförmedlings kunder en säkrare hemmiljö med Verisure:s tjänster och produkter. Svensk Fastighetsförmedling informerar sina kunder om Verisures erbjudande samt hur de går till väga för att ta del av det. Via kundens mina sidor-funktion hänvisas kunden vidare till en Verisure landningssida där kunden kan få mer information samt, om kunden vill, dela sina kontaktuppgifter genom att lämna sitt godkännande till att Verisure kontaktar dem i marknadsförings- och försäljningssyfte. Verisure har vidare uppgett att de gör antagandet att anmälaren har valt att fyllt i sina kontaktuppgifter på landningssidan och därefter blivit kontaktad av Verisure. Efter anmälan har Verisure tagit bort hans kontaktuppgifter från bokningsavdelningens databas samt spärra hans telefonnummer för att förhindra framtida telefonsamtal.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

I ärendet är det ostridigt att Verisure har kontaktat anmälaren för att marknadsföra företagets produkter och tjänster. Verisure har med inkomna uppgifter till NIX-nämnden styrkt att anmälaren vid ett tidigare tillfälle gett ett frivilligt samtycke till att Verisure ringer upp denna i marknadsförings- och försäljningssyfte. Därmed förelåg undantag från NIX-Telefons regler vid tidpunkten för den anmälda händelsen. Anmälan lämnas utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.