Ärenden
Sambla
Uttalande 2024-05-28
Dnr 24-118
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sambla
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Sambla har understrykt att de givetvis ser allvarligt på anmälan. Vidare har Sambla uppgett att de kan se att konsumenten har mottagit ett sms från en samarbetspartner som kan bekräfta att konsumenten givit sitt samtycke till att bli kontaktad i marknadsföringssyfte 21 augusti 2022 kl 18:43 genom att ha varit delaktig i en survey. I och med att konsumenten inte tidigare har kontaktat bolaget och begärt att bli avregistrerad har det inte kunnat genomföras. Direkt när Sambla blev uppmärksammade om förevarande ärende blev konsumenten borttagen från framtida utskick. Sambla har bifogat underlag på tävlingsformuläret och tävlingsvillkoren.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Det är i ärendet ostridigt att Sambla eller en samarbetspartner till Sambla har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte via sms. Sambla har emellertid anfört att anmälaren samtyckt till sms-reklam i samband med att denne deltagit i en survey.
Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser.
I tävlingsformuläret i förevarande fall finns en som utgångspunkt icke-markerad ruta för samtycke. Av texten bredvid rutan framgår att konsumenten genom att kryssa i rutan samtycker till att ”följande företag” får kontakta denne via telefon, e-post, SMS och postala utskick samt att konsumenten genom att registrera sig samtycker till villkoren och sekretesspolicyn. I texten ges en länk till villkor och information om dataskydd. Genom att följa länkarna nås konsumenten av information om personuppgiftsbehandling samt en lista i vilken samtliga företag som kan komma att kontakta konsumenten står namngivna. Här ges konsumenten även en möjlighet att välja bort de företag denne inte önskar att ta emot marknadsföring från. Det är möjligt att lämna rutan för samtycke icke-markerad och på så vis inte ge samtycke till behandling för någon part.
NIX-nämnden bedömer att samtycket i detta fall uppfyller de krav som ställs på ett sådant. I samtyckestexten på förstasidan av tävlingsdeltagandet framgår att det är fråga om flera företag och länken till dessa är utmärkt. Följs länken nås tävlingsdeltagaren av en lista över samtliga företag som kan komma att kontakta denne, tillsammans med en möjlighet att välja bort de företag deltagaren inte önskar ta emot marknadsföring från. Med hänsyn till att samtliga företag är markerade som utgångspunkt är det även av betydelse för bedömningen att det genom ett knapptryck är möjligt att avmarkera samtliga.
Mot bakgrund av ovanstående finner NIX-nämnden att undantaget om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är tillämpligt och Sambla agerande är således inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare