Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen

Uttalande 2024-05-28

Dnr 24-125

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon och trots att hon bett uppringaren att inte ringa.

Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen (företaget) har uppgett att de vill börja med att be om ursäkt det detta. Vidare har företaget uppgett att de är väldigt mån om att hjälpa deras kunder och att de lever för kundnöjdhet varför det är extra tråkigt att en kund har upplevt detta. Företaget har uppgett att mäklaren i fråga är en ny mäklare som vill väldigt mycket och som inte hade riktigt koll på reglerna. Företaget har uppgett att nu gått igenom detta med henne och det ska inte hända igen. I detta fall hade mäklaren ringt till kunden som var väldigt otrevlig. Dagen efter hade hon av misstag råkat ringa upp samma kund men trodde att hon hann avsluta snabbt vilket företaget förstår var provocerande för kunden. Företaget har uppgett att de är jätteledsna över detta och mäklaren i fråga vill skicka med ett förlåt och att det inte ska hända igen. Företaget har slutligen uppgett att just denna kund i fråga faktiskt finns med i deras kundregister efter ett intagsmöte där senaste kontakten var 11 januari 2024. Företaget har uppgett att ett intagsmöte är ett kundmöte, dvs att de som mäklare är hemma hos kunden och värderar bostaden och berättar hur de arbetar i hopp om att bli vald till att bli deras mäklare. Med denna kund hade de varit hemma hos henne i en tidigare lägenhet. Dock blev det inget mer med just den affären men det var så de var i kontakt första gången.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Oaktat NIX-Telefon och dess undantag är det i ärendet ostridigt att anmälaren i samband med första samtalet bad företaget att inte ringa igen. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Vägledande uttalanden Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.