Ärenden
Mäklaren Julius Sonerud på Erik Olssons Fastighetsförmedling
Uttalande 2024-06-25
Dnr 24-129
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Mäklaren Julius Sonerud på Erik Olssons Fastighetsförmedling
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Mäklaren Julius Sonerud har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från mäklaren Julius Sonerud på Erik Olsson Fastighetsförmedling vid upprepade tillfällen trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Erik Olsson Fastighetsförmedling har uppgett att de inte ansvarar för mäklarnas enskilda reklam-utskick och beklagar det inträffade. Erik Olsson Fastighetsförmedling har vidare uppgett att de varit i kontakt med den aktuella mäklaren och sagt åt honom att han måste förbättra sina utskicksrutiner.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att en enskild mäklare som arbetar för Erik Olssons Fastighetsförmedling vid ett flertal gånger, trots upprepade tillsägelser från fastighetsförmedlingen, delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig sådan marknadsföring med en Nej Tack-skylt. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att mäklaren Julius Sonerud agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare