Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Triofinans

Uttalande 2424-06-26

Dnr 24-134 samt 24-135

Anmälare:

Två konsumenter

Motpart:

Triofinans

Frågeställning:

Krav på samtycke vid sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Ärendena lämnas utan åtgärd

Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det.

Företagets uppgifter
Triofinans har uppgett att båda anmälarna samtyckt till sms-utskicken i samband med tävlingsdeltagande. Triofinans har vidare uppgett att anmälare 24-134 lämnat sitt samtycke den 6 januari 2024 och anmälare 24-135 den 26 februari 2024. Tävlingen har skett via Triofinans samarbetspartner Naturvel PTE Ltd. Triofinans är namngivna på de villkor som en tävlande konsument i samband med tävlingen frivilligt väljer att samtycka till. Triofinans har även uppgett att en konsument alltid kan säga upp en prenumeration på direkt marknadsföringen genom att kontakta företagets kundtjänst direkt eller genom att klicka på medföljande länk i utskicken.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.

Av ovanstående uppgifter framgår att båda anmälarna i samband med en tävling om ett presentkort samtyckt till att motta marknadsföring i form av bland annat sms från tävlingens samarbetspartners. Triofinans är ett av de företag som är angivna som tävlingens samarbetspartner. Vid tävlingens laddningssida framgår att en konsument som klickar på ”acceptera och fortsätt” på den popup-fönster som dyker upp på laddningssidan samtycker till att dennes kontaktuppgifter överförs till tävlingssponsorerna som kan komma att kontakta en tävlande i reklamsyfte. De kontaktformat som anges är bland annat sms-utskick. Det framgår vidare att en tävlande kan reglera sitt samtycke under ”inställningar”.

Tidigare har NIX-nämnden uttryckt att ett giltigt samtycke kräver att konsumenten blir tydligt informerad om vederbörande villkor och kontaktvägar, samt att denna ges en möjlighet att avböja den direkta marknadsföringen (återkalla samtycket). Det ska även finnas ett aktivt val från konsumenten att samtycka. Vanligen sker detta via att en konsument frivilligt kryssar i en kryssruta.

NIX-nämndens helhetsbedömning är i föregående fall att det måste anses som ett giltigt samtycke givet popup-fönster utförliga information om marknadsföring från samarbetsparternas, samt att konsumenten ges en valmöjligheter att reglera sitt samtycke via inställningar och att inte klicka på ”acceptera och fortsätt”. Triofinans har till NIX-nämnden inkommit med register på samtyckesunderlag från respektive anmälare och således styrkt att det förelåg samtycke vid tidpunkten för sms-utskicken. Ärendena lämnas därmed utan vidare åtgärder.

Med detta uttalande är ärendena avslutade.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 SMS eller MMS Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.