Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Bonnier News AB

Uttalande 2024-08-08

Dnr 24-139

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Bonnier News AB

Frågeställning:

Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Bonnier News har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms trots att han inte har lämnat samtyckte till det. Av underlaget framgår även att sms:et saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion då konsumenten ett år senare mottog nya sms.

Företagets uppgifter
Bonnier News AB (Bonnier News) har uppgett att företaget har rutiner och tekniska system för att hantera och tillmötesgå konsumenter som begära en opt-out. I sådana fall ska en spärr läggas in som gör att Bonnier News inte kontaktar dessa kunder i marknadsföringssyfte. Bonnier News har vidare uppgett att de i det enskilda fallet har uppmärksammat att det förekom ett tekniskt fel i bytet mellan två system och förmodar att det är det som orsakat att anmälaren mottagit sms-reklam. Bonnier News har efter anmälan vidtagit lämpliga åtgärder för att förhindra att liknande situation uppstår i framtiden samt sett till att anmälaren inte kontaktas i marknadsföringssyfte.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.

Av ovanstående underlag framgår att Bonnier News skickat sms-reklam över ett år efter att konsumenten genomfört en opt-out från företaget. NIX-nämnden gör bedömningen att Bonnier News skickat sms-reklam i strid med 19 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren inte samtyckt till det.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress funnits i sms-reklamen men har inte fungerat.

Av inkomna uppgifter till NIX-nämnden framgår att Bonnier News vid tillfället för anmälan haft tekniska problem med sitt opt-out-system och någonstans har konsumentens spärr för sms-reklam försvunnit. Det förekommer inga uppgifter som styrker att en avregistrering i övrigt inte skulle fungera, utan istället att sms-utskicket har skett av ett misstag. Anmälan lämnas därmed i denna del utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 SMS eller MMS Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.