Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Sambla Group AB

Uttalande 2024-06-08

Dnr 24-143

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Sambla Group AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Sambla trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Sambla Group AB (Sambla) har uppgett att företaget har kontaktat anmälaren på grund av att denna har gjort en ansökan om lånejämförelse den 23 oktober 2023. Det senaste samtalet till anmälaren har skett den 29 april 2024 och det är först efter detta samtal som Sambla har noterat att anmälaren uttryckt att denna vill bli borttagen. Efter det samtalet har Sambla vidare uppgett att anmälaren blivit borttagen från Samblas kanaler och således inte kontaktat anmälaren vidare.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av ovanstående uppgifter framgår att Sambla kontaktat konsumenten efter att hon i oktober 2023 nyttjat Samblas lånejämförelse. Först i samband med det anmälda samtalet i april 2024 har konsumenten uttryckt att denna fortsatt inte vill bli kontaktad av Sambla, något som företaget uppgett att de respekterat genom att ta bort anmälarens kontaktuppgifter från Samblas kundregister. Sambla har därmed agerat i enlighet med reglerna om NIX-Telefon eftersom de styrkt att det vid tidpunkten för det anmälda telefonsamtalet förelåg ett etablerat kundförhållande mellan Sambla och anmälaren. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare



2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.