Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Verisure Sverige AB

Uttalande 2024-06-26

Dnr 24-145

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Verisure Sverige AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Verisure Sverige AB trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Verisure Sverige AB (Verisure) har uppgett att anmälaren besökt Verisures websida och där lämnat sina kontaktuppgifter till företaget, via ett elektroniskt formulär, för att ta del av ett erbjudande. I samband med att webplatsbesökaren fyller i ett sådant formulär blir denne även hänvisad till Verisures integritetspolicy. Genom att fylla i det elektroniska webformuläret samt hänvisningen till Verisures integritetspolicy gör vi bedömningen att den klagande har godkänt att Verisure kan komma att kontakta denne i marknadsförings- och försäljningssyfte. Verisure har vidare uppgett att de efter anmälan spärrat anmälarens telefonnummer för att förhindra framtida telefonsamtal.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av uppgifterna ovan framgår att anmälaren via Verisures websida på eget bevåg har lämnat sina kontaktuppgifter till Verisure. Anmälaren har i samband med att ta del av ett erbjudande samtyckt till att Verisure kontaktar denna i marknadsföringssyfte. Verisure har med inkomna uppgifter till NIX-nämnden styrkt att det vid tidpunkten för det anmälda samtalet förelåg undantag för NIX-Telefonsregler. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.