Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2024-08-16
Dnr 24-148
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett följande. Inom Svensk Direktreklam är de mycket noga med att följa de etiska regler som finns i deras bransch, där respekt för nejtack-dekaler är en av de viktigaste. Varje utdelare får information om detta när han/hon börjar sitt arbete som reklamutdelare. Trots detta händer det vid enstaka tillfällen incidenter då någon av deras utdelare delat ut reklam till ett hushåll trots att hushållet undanbett sig reklam. Orsaken är då oftast att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner, eller helt enkelt i brådskan inte observerat nejtack-dekalen. När det gäller detta specifika ärende kan vi konstatera att utdelaren helt har missat sina instruktioner, vilket de givetvis ber om ursäkt för. De har mycket noga påtalat vikten av att undvika misstag och de hoppas och tror att det kommer att bli rätt framöver.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Svensk Direktreklam delat ut oadresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig sådan reklam. Svensk Direktreklam har redogjort för de rutiner som företaget har. Nämnden vill betona att det är marknadsförarens ansvar att tillse att erforderliga rutiner och instruktioner finns och att samtliga anställa har kunskap om och följer dessa för att säkerställa att gällande regelverk finns. I detta ärende tycks det dock ha varit fråga om en företeelse orsakat av den mänskliga faktorn.
Nämnden förstår att det inträffade väckt irritation hos konsumenten men anser att det i detta fall att Svensk Direktreklam gjort vad som rimligen kan krävas. Ärendet lämnas därför utan vidare åtgärd.
Nämnden vill avslutningsvis framhålla att en upprepning sannolikt skulle få motsatt utgång.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare