Ärenden
Postkodlotteriet
Uttalande 2024-06-08
Dnr 24-153
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Postkodlotteriet
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Citysälj Sverige AB för Postkodlotteriets räkning trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även uppgett att han angett på Postkodlotteriets hemsida att han inte vill ha deras reklam.
Företagets uppgifter
Postkodlotteriet har uppgett följande. Postkodlotteriet har utrett saken närmare och kontaktat samtliga telemarketingbolag som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Ett av de telemarketingbolag som Postkodlotteriet använder sig av är bolaget Citysälj Sverige AB. Citysälj bekräftar att de har ringt anmälaren, dock inte på uppdrag av Postkodlotteriet utan på uppdrag av ett annat företag där anmälaren är kund. Citysälj har vidare uppgett att anmälaren aldrig har besvarat samtal från dem och de har därför inte haft möjlighet att informera i vilket syfte de ringer. Mot bakgrund av ovanstående får det anses klarlagt att Postkodlotteriet inte har kontaktat anmälaren och att något brott mot 21 § marknadsföringslagen därmed ej föreligger.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Postkodlotteriet har bestridit anmälarens uppgift om att de kontaktat honom via telefon i marknadsföringssyfte via deras telemarketingpartner Citysälj Sverige AB. Citysälj Sverige AB har uppgett att de kontaktat anmälaren på uppdrag av ett annat företag där anmälaren är kund, men att de aldrig har kontaktat anmälaren för Postkodlotteriets räkning. Vidare har Citysälj Sverige AB uppgett att anmälaren aldrig besvarat samtalen. Mot bakgrund av ovan är det NIX-nämndens bedömning att någon överträdelse av marknadsföringslagen inte skett från Postodlotteriets sida. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare