Ärenden
Enklare
Uttalande 2024-08-15
Dnr 24-154
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Enklare
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon den 8 maj 2024 har blivit uppringd av Enklare trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon samt att hon bett Enklare att inte ringa henne.
Företagets uppgifter
Enklare har uppgett följande. Enklare ser allvarligt på anmälan och har därför granskat ärendet internt för att utreda vad som skett. Telefonnumret som angetts i anmälan uppgavs 21 september 2023 kl. 10:30 i en kreditansökan som upprättats på Enklares webbplats (www.enklare.se). Enklare har marknadsfört sig mot anmälaren då det förelegat ett etablerat kundförhållande (ett kundförhållande ska anses bestå även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts, men inte mer än ett (1) år) och avsåg att marknadsföra samma tjänst som när anmälaren tidigare nyttjat Enklares tjänst och skapat kreditansökan. Anmälaren uppger i anmälan att denne tidigare bett Enklare att inte kontakta denne. Vid den interna utredningen har Enklare i dess system, inte kunnat finna något som styrker anmälarens påstående om att tidigare ha meddelat att denne önskat att inte bli kontaktad eller marknadsförd mot. Enklare har som slutsats uppgett att det i reglerna för NIX-Telefon i avsnitt 6.2 anges att det inte ska anses att bryta mot MFL om företag kontaktar konsumenter för att lämna erbjudande om samma typ av varor eller tjänster om det föreligger ett etablerat kundförhållande. Vidare framgår att detta ska gälla även om konsumenten motsatt sig marknadsföringen genom anmälan till spärregister. Enklare har marknadsfört sig mot anmälaren då det förelegat ett etablerat kundförhållande och avsåg att marknadsföra samma tjänster som när anmälaren tidigare nyttjat Enklares tjänster. Enklare har sedan 2024-05-28 tagit bort anmälaren ur sina CRM-system avseende marknadsföring. Avslutningsvis har Enklare framfört att det inte ligger i Enklares intresse att marknadsföra sig mot konsumenter som inte önskar motta den samt att man lägger stor vikt vid att marknadsföring av Enklare och dess tjänster följer gällande regelverk och att konsumenters intressen tas tillvara med tillbörlig omsorg.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Enklare har uppgett att anmälaren i september 2023 gjorde en kreditansökan via dem på deras hemsida. Vid tidpunkten för telefonsamtalet, maj 2024, har det alltså förelegat ett etablerat kundförhållande mellan anmälaren och Enklare som innebär att en spärr i NIX-Telefon inte hindrade att Enklare kontakta anmälaren i marknadsföringssyfte. Enklare har bestridit anmälarens uppgift om att denne bett Enklare att inte kontakta denne. Anmälaren har inte styrkt uppgiften och därför lämnas den utan avseende. Enklare har inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare