Ärenden
Postkodlotteriet
Uttalande 2024-08-08
Dnr 24-157
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Postkodlotteriet
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Direktmarknadsföring riktad till barn
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Postkodlotteriet trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även uppgett att Postkodlotteriet ringt hennes barn som är under 16 år.
Företagets uppgifter
Postkodlotteriet har uppgett att följande. De har utrett saken närmare och kontaktat samtliga telemarketingbolag som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Ett av de telemarketingbolag som Postkodlotteriet använder sig av är bolaget Citysälj Sverige AB (”CItysälj”). Citysälj bekräftar att de har ringt anmälaren på två telefonnummer. Inget av dessa nummer är spärrade i NIX-Telefon, inte heller finns de med på Postkodlotteriets interna spärrlista. Inget av de telemarketingbolag som Postkodlotteriet använder sig av har ringt på det telefonnummer som finns registrerat hos NIX-Telefon och som uppgavs i anmälan. Postkodlotteriet köper in listor med kontakter från Dun & Bradstreet. En del av tjänsten som Postkodlotteriet köper, är att Dun & Bradstreet kontrollerar dessa listor mot NIX-registret för att ta bort uppgifter som inte ska finnas med. Anmälaren har flera telefonnummer varav två telefonnummer inte är registrerade hos NIX. De telefonnummer som inte finns registrerade hos NIX är de telefonnummer Postkodlotteriet har köpt in och sedermera ringt till. För att säkerställa att inga andra telefonnummer används än de som tillhandahålls av Postkodlotteriet har Postkodlotteriet tillsammans med telemarketingbolagen vidtagit tekniska åtgärder som gör att telefonförsäljarna inte kan ringa på andra telefonnummer. Telefonförsäljarna har ingen möjlighet att skriva in telefonnummer i systemet utan kan endast kontakta telefonnummer som finns med på den tillhandahållna listan. Dun & Bradstreet har vidare bekräftat att det telefonnummer som uppgetts i anmälan inte har funnits med på en sådan lista som har tillsänts telemarketingbolagen. Det kan hända att anmälaren misstar sig avseende vilket telefonnummer Postkodlotteriet har kontaktat henne på alternativt att anmälaren har kontaktats av ett telemarketingbolag som ringer på uppdrag av ett företag där anmälaren är kund. En sökning på ett telefonnummer kan felaktigt visa att det är Postkodlotteriet som ringer eftersom de telemarketingbolag som Postkodlotteriet använder sig av har flera uppdragsgivare. Det är även så att Postkodlotteriet marknadsför sig på söksajter och Postkodlotteriets annons syns i anslutning till telefonnumret personen sökt på, detta gör att personer ofta felaktigt tror att ett telefonnummer tillhör Postkodlotteriet.
Avseende frågan om minderåriga har Postkodlotteriet uppgett följande. För att säkerställa att någon direktmarknadsföring riktad till minderåriga inte sker så har Postkodlotteriet ett filter hos Dun & Bradstreet som gör att det inte går att få kontaktuppgifter till personer under 18 år. I detta fall är det en förälder (anmälaren) som är registrerad på telefonnumret vilket är anledningen till att de inte har filtrerats bort. Skulle det vara så att en minderårig svarar så ursäktar sig säljaren, avslutar samtalet och tar bort numret från ringlistan för att förhindra framtida samtal. Avseende det telefonnummer där dottern till anmälaren svarat kan Postkodlotteriet se att numret plockats bort från ringlistan direkt efter samtalet. Avseende telefonnumret som tillhör anmälarens son har ingen svarat och telefonförsäljaren har därför inte kunnat uppmärksammas på att en minderårig är innehavare av telefonnumret. Postkodlotteriet vill informera om att i och med anmälan så har samtliga telefonnummer som anmälaren uppgett lagts in på den interna spärrlistan.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Postkodlotteriet har bestridit att de kontaktat anmälaren på ett telefonnummer som är anmält till NIX-Telefon. Postkodlotteriet har uppgett två andra telefonnummer tillhörande anmälaren, vilka inte finns i spärregistret, som de kontaktat anmälaren på. Postkodlotteriet har vidare klarlagt rutiner som förhindrar att telefonnummer som är anmälda till NIX-Telefon kontaktas. NIX-nämnden bedömer att Postkodlotteriet mot bakgrund av ovan visat att de inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Direktmarknadsföring riktad till barn
Det är förbjudet att rikta direkta köpuppmaningar till barn (exempelvis genom telefonförsäljning). Av underlaget framgår att två barn under 16 år mottagit ett telefonsamtal från Postkodlotteriet, på ett telefonnummer registrerat på en myndig person. Av underlaget framgår inte annat än att Postkodlotteriet endast kontaktat detta telefonnummer vid de anmälda tillfällena. Utifrån dessa omständigheter bedömer NIX-nämnden att Postkodlotteriet haft fog för uppfattningen att telefonnumren tillhörde en person över 16 år och att Postkodlotteriet därför inte ska hållas ansvarig för det inträffade.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare