Ärenden
Svenska alarm
Uttalande 2024-08-13
Dnr 24-169
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svenska alarm
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig de
NIX-nämndens beslut:
Svenska alarm har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Svenska alarm trots att hon tidigare har bett Svenska alarm att inte ringa henne.
Företagets uppgifter
Svenska alarm har uppgett att de har processer och rutiner för att löpande kontrollera och säkerställa att de inte ringer upp eller kontaktar kunder som valt att inte bli kontaktade på olika vis. I våra kontroller har detta nummer ej uppdagats. Svenska alarm har vidare uppgett att anmälaren inte är med i spärregistret NIX-Telefon. Efter anmälan har Svenska alarm tagit bort konsumentens telefonnummer från företagets system.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Enligt inkomna uppgifter till NIX-nämnden framgår att konsumenten blivit kontaktad av Svenska alarm efter att hon vid upprepande gånger i direktkontakt med säljare från Svenska alarm på ett tydligt sett motsatt sig vidare samtal. Svenska alarms inkomna uppgifter har inte motbevisat att invändningen lämnats direkt till säljare.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Svenska alarm har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare