Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Krav på samtycke vid e-postreklam

Uttalande 2024-09-11

Dnr 24-173

Anmälare:

En konsument

Motpart:

En konsument

Frågeställning:

Krav på samtycke vid e-postreklam

NIX-nämndens beslut:

Circle K Sverige AB har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen då de skickat e-postreklam till en konsument utan samtycke

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit e-post från Circle K Sverige AB i marknadsföringssyfte utan att denne samtyckt till det.

Företagets uppgifter
Circle K Sverige AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid e-postreklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka e-postreklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

Circle K Sverige AB har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.

Av underlaget framgår att konsumenten mottagit epost-reklam utan att ha samtyckt till det. Circle K Sverige AB har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka epost-reklam till en konsument utan dennes samtycke.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


2024 E-post Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.