Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Sambla Group AB

Uttalande 2024-08-13

Dnr 24-176

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Sambla Group AB

Frågeställning:

Krav på samtycke vid sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Sambla Group AB har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det samt mailat och bett om att sluta få obeställd reklam.

Företagets uppgifter
Sambla Group AB (Sambla) har uppgett att de kontaktat anmälaren den 18 mars 2024 för att informera att konsumenten mottar sms och samtal samt önskemål om att detta ska upphöra. Däremot framgick det inte att konsumenten mottog både sms och samtal och endast framtida samtal spärrades därför. Det är först efter anmälan som Sambla kunnat säkerställa att konsumenten inte mottar sms-utskick. Sambla har vidare noterat att konsumenten inte använt sig av den medföljande avregisteringslänken och endast blockerat de telefonnummer som sms-utskicken avsänds från. Sambla har efter anmälan säkerställt att anmälaren är borttagen från Samblas kanaler. Sambla anser att de agerat i enlighet med anmälarens önskan.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.

Av ovanstående uppgifter framgår att en konsument mottagit sms-reklam från Sambla. Det är tvistiga uppgifter kring om konsumenten har genomfört en giltigt opt-out för sms-utskick i mars eller inte. Sambla anser att de agerat efter konsumentens begäran eftersom de endast uppfattat att hon ville bli borttagen från telefonsamtal. Anmälaren menar istället att denna via Samblas kundtjänst på ett tydligt sätt har motsatt sig sms-utskick när denna mailat in sin motsägelse om att motta marknadsföring från företaget. Anmälaren uppger även att denna har blockerat de telefonnummer som sms-utskicken avsänds ifrån.

NIX-nämnden har tidigare förtydligat att blockering av telefonnummer inte är att anses som en tydlig motsägelse utan endast fungerar på konsumentens enskilda telefon. För att tydligt genomföra en opt-out måste instruktioner som medföljer utskicket följas av konsument alternativt att konsumenten hör av sig till företaget direkt via exempelvis kundtjänst. Vid direktkontakt med företaget måste sådan motsägelse vara tydlig.

Av mottagna uppgifter till NIX-nämnden framgår det inte exakt vilka ord som anmälaren använt i det mail som hon skickat till Sambla men nämnden finner inte anmälarens yttrande som otydligt. Det kan antas att en konsument som kontaktar ett företag och i allmänna ordalag motsäger sig marknadsföring begär en opt-out från samtlig marknadsföring.

Nämnden anser i förevarande falla att Sambla inte haft fog för uppfattningen att invändningen endast rört telefonsamtal utan att anmälaren alltså återkallat det tidigare samtycket för sms-reklam.

Sambla Group AB har därmed skickat sms-reklam i strid med 19 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren inte samtyckt till det.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 SMS eller MMS Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.