Ärenden
KM Living Construction AB
Uttalande 2024-08-13
Dnr 24-178
Anmälare:
En konsument
Motpart:
KM Living Construction AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
KM Living har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från KM Living trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam. Anmälaren har vidare uppgett att han vid tidigare tillfälle mottagit oadresserad direktreklam från företaget.
Företagets uppgifter
KM Living Construction AB (KM Living) har uppgett att de av misstag har delat ut reklam till anmälaren.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att KM Living av misstag delat ut reklam till konsumenten. I ärendet framgår även att KM Living tidigare delat ut reklam till samma konsument.
Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att KM Living agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare