Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Folkspel/Bingolotto

Uttalande 2024-10-09

Dnr 24-182

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Folkspel/Bingolotto

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Bingolotto har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Bingolotto trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Folkspel har uppgett att anmälaren är kund till Folkspel, då anmälaren har deltagit i Bingolotto med en digital lott senast 2024-01-07 samt har genomfört digital vinstinlösen senast 2024-01-23. Folkspel har uppgett att de således har haft rätt att kontakta anmälaren i marknadsföringssyfte, så länge inte anmälaren motsatt sig detta. Folkspel har vidare uppgett att de har tagit fram aktuella bearbetningslistor från iSales, som är Folkspels samarbetspartner som har utfört samtalet. Enligt dessa listor kan Folkspel se att anmälaren har sagt sig vara med i NIX-registret vid samtal 2024-04-23 och sedan kontaktats åter 2024-07-08. Folkspel har uppgett att om det är så att anmälaren endast har sagt att hen är med i NIX-registret, och inte uttryckligen sagt att hen inte vill bli kontaktad, så kan detta vara anledningen till att individen kontaktats på nytt, då NIX-registret inte gäller när företaget och individen har en kundrelation. Folkspel kan inte undersöka detta närmare då alla ljudfiler raderas efter tre månader. Avslutningsvis har Folkspel uppgett att de konstaterar att utefter presenterad information, så har iSales underlåtit att informera Folkspel om att individen inte ville bli kontaktad. Folkspels samarbetspartner iSales har kontaktat individen trots att denne enligt egen utsago har informerat iSales om att hen är med i NIX-registret. Individen har inte heller kontaktat Folkspel för att bli borttagen från TM-listorna, men är nu spärrad från all marknadsföring. Vidare så är Folkspel medvetna om att ansvaret för personuppgiftshantering ligger hos dem som personuppgiftsansvariga. Folkspel beklagar det inträffade och har uppgett att de vidtagit åtgärder för att situationen inte ska upprepas.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att Folkspel avseende det första samtalet har haft ett giltigt samtycke att kontakta konsumenten då det föreligger ett etablerat kundförhållande. Det är ostridigt att anmälaren vid det andra samtalet har blivit uppringd i marknadsföringssyfte trots att han vid det första samtalet påpekat att han är med i NIX-registret. Det är dock inte ostridigt huruvida anmälaren uttryckligen sagt att han inte vill bli kontaktad av Bingolotto eller endast nämnt att han är med i NIX-registret. Vidare framkommer det att ljudfilerna blir borttagna efter tre månader, varför Folkspel/Bingolotto inte kan undersöka detta vidare. NIX-nämnden har emellertid fått ta del en inspelning från anmälaren från det andra samtalet, där anmälaren uttryckligen säger att han vid flertalet tillfällen sagt till uppringaren att de inte får kontakta honom. Vidare gör NIX-nämnden bedömningen att om en konsument säger att hen är med i NIX-registret, kan detta likställas med att konsumenten säger att hen inte vill bli kontaktad igen.  

NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Bingolotto har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.