Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Tryggsam

Uttalande 2024-12-29

Dnr 24-189

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Tryggsam

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Tryggsam trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har vidare uppgett att hon vid samtalen har tackat nej och begärt att inte behöva bli uppringd igen, vilket inte har hörsammats av Tryggsam då samtalen enligt anmälaren har pågått 2 gånger dagligen i flera veckors tid.

Företagets uppgifter
Tryggsam har uppgett att numret har kommit in via deras surveyleads-kanal och kontaktats enligt deras rutiner baserade på samtycke. Efter det initiala samtalet har numret enligt deras rutiner lagts till i deras DNC-register för att spärras för utgående samtal. Vidare har de uppgett att de inte har några ytterligare uppgifter kopplade till det aktuella numret i deras system.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

I förevarande fall så har Tryggsam uppgett att telefonnumret har inkommit enligt deras rutiner baserade på samtycke. De har därför vid det initiala samtalet haft samtyckesgrund till att ringa till konsumenten. Vad gäller de efterkommande samtalen, då samtycket är indraget, så har nämnden inte erhållit något underlag och parterna har lämnat olika uppgifter (ord står mot ord). Tryggsam har uppgett att de kan se att telefonnumret har spärrats i deras DNC-register för utgående samtal efter det initiala samtalet. NIX-nämnden finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller Tryggsams uppgifter. Men då det är svårt att styrka att ett kontaktförsök inte skett eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag samt att det inte går att utesluta att en anställd har kontaktat anmälaren utanför de rutiner som finns, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.