Ärenden
Tryggsam
Uttalande 2024-12-29
Dnr 24-190 samt 24-191
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Tryggsam
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till två konsumenter vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendena lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Tryggsam trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Tryggsam har uppgett att det första numret tillhör en aktiv kund med en nyckelbricka. Vidare har tryggsam uppgett att det andra numret är en kreditbevakningskund.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
I förevarande fall har Tryggsam visat att det i båda fallen funnits ett etablerat kundförhållande vid tidpunkten för samtalen, varför Tryggsam inte brutit mot 21§ marknadsföringslagen och ärendena lämnas utan bifall.
Med detta uttalande är ärendena avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare