Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2024-09-30
Dnr 24-194
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam (SDR) har uppgett att de är mycket noga med att följa de etiska regler som finns i deras bransch. Varje utdelare får information om detta när de börjar sitt arbete som reklamutdelare. SDR har vidare uppgett att det trots detta händer vid enstaka tillfällen incidenter då någon av deras utdelare delat ut reklam till ett hushåll trots att hushållet undanbett sig reklam och att det oftast beror på att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner. Vad gäller detta specifika ärende har SDR uppgett att det är helt uppenbart att utdelaren helt har missat sina instruktioner. SDR beklagar över det inträffade och påtalar vikten av att undvika misstag samt att de hoppas och tror att det kommer bli rätt framöver.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att SDR är noga med att följa de etiska regler som finns men att det trots detta händer vid enstaka tillfällen incidenter då någon av deras utdelare delat ut reklam till ett hushåll som undanbett sig detta. I förevarande fall är det ostridigt att SDR har delat ut reklam trots att anmälaren genom en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Direktreklam agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare