Ärenden
GlobalConnect
Uttalande 2024-12-03
Dnr 24-200
Anmälare:
En konsument
Motpart:
GlobalConnect
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
GlobalConnect har brutit mot 5 resp. 7 §§ marknadsföringslagen genom att lämna marknadsföring i konsumentens trädgård samt på sätt som skett genomföra vad som beskrivs som ett inbokat hembesök
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att GlobalConnect har lämnat oönskad direktadresserad reklam i deras trädgård samt mottagit inbokat hembesök utan att sådant inbokats på förhand.
Företagets uppgifter
GlobalConnect har uppgett att de nu har tagit bort denna person från kontaktlistan så det inte ska komma några fler. I övrigt har GlobalConnect underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
God sed vid direktmarknadsföring
Enligt 5 och 6 § § marknadsföringslagen ska all marknadsföring stämma överens med god sed och vara tillbörlig mot konsumenter. Att marknadsföra en vara eller tjänst genom att bemöta konsumenter på ett otrevligt vis kan strida mot god sed vid marknadsföring. NIX-nämnden anser att det strider mot god sed att dela ut reklam (lämna) i en konsuments trädgård.
Enligt 7 § marknadsföringslagen får en näringsidkare inte använda sig av aggressiv marknadsföring. Marknadsföringen är att anse som aggressiv om den innefattar ett hotfullt, kränkande språk eller ett beteende som är att betrakta som aggressivt.
NIX-nämnden gör bedömningen att GlobalConnect har agerat i strid med 7 § marknadsföringslagen genom att besöka konsumenten och påstå att de kommit överens om detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare