Ärenden
Widerlöv Kungsholmen
Uttalande 2024-08-08
Dnr 24-201
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Widerlöv Kungsholmen
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Widerlöv Kungsholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Widerlöv Kungsholmen trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har uppgett att mäklaren i telefonsamtalet berättade att en kund letade bostad i anmälarens område.
Företagets uppgifter
Widerlöv Kungsholmen har uppgett att de ber om ursäkt om personen har tagit illa vid sig och de har nu sett över deras rutiner. Widerlöv Kungsholmen har uppgett att de dock vill förtydliga att anmälarens telefonnummer finns på Hitta.se och deras mäklare ringde inte för att marknadsföra någon bostad som var till salu. Deras mäklare undrade helt enkelt om personen gick i några försäljningstankar, men när så inte var fallet, så möttes mäklaren med frågor om var de hade fått tag i numret osv. Numret är som sagt publikt och mäklare försökte avsluta samtalet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget i ärendet framkommer att Widerlöv Kungsholmen kontaktat anmälaren via telefon och att anmälarens telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Det är otvivelaktigt så att ett telefonsamtal där ett mäklarkontor frågar om konsumenten funderat på att sälja sin bostad har ett kommersiellt syfte kopplat till mäklarfirmans verksamhet och att det följaktligen är fråga om marknadsföring enligt marknadsföringslagens definition (3 §) och praxis. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Widerlöv Kungsholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare