Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svensk Direktreklam

Uttalande 2024-09-02

Dnr 24-203, 24-204 samt 24-242

Anmälare:

Tre konsumenter

Motpart:

Svensk Direktreklam

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att de med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att de inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett att de är mycket noga med att följa de etiska regler som finns i branschen, där respekt för nej tack-dekaler är en av de viktigaste. Svensk Direktreklam har vidare uppgett att varje utdelare får information om detta när denne börjar sitt arbete som reklamutdelare men att det trots detta vid enstaka tillfällen sker incidenter då någon av utdelarna delat ut reklam till ett hushåll trots att det undanbett sig reklam. Svensk Direktreklam har uppgett att orsaken till detta oftast är att utdelaren är ny och missuppfattat sina instruktioner eller i brådskan missat nej tack-dekalen.

I 24-203 har Svensk Direktreklam uppgett att utdelaren helt har missat sina instruktioner, vilket de givetvis ber om ursäkt för. De har mycket noga påtalat vikten av att undvika misstag och de hoppas och tror att det kommer att bli rätt framöver.

I 24-204 har Svensk Direktreklam uppgett att missen beror på den mänskliga faktorn, dvs att utdelaren inte observerade nejtack-dekalen vid detta utdelningstillfälle, vilket de givetvis ber om ursäkt för. De har mycket noga påtalat vikten av att undvika misstag och de hoppas och tror att det kommer att bli rätt framöver.

I 24-242 har Svensk Direktreklam uppgett att utdelaren gjorde ett misstag vid det aktuella utdelningstillfället, vilket de givetvis ber om ursäkt för. Lokalt har de haft dialog med konsumenten både via mail och telefon, och de anser därmed saken utagerad. De känner sig trygga med att det kommer att bli rätt framöver.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Det är i samtliga ärenden ostridigt att Svensk Direktreklam har delat ut oadresserad reklam till tre konsumenter trots att de haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Direktreklam agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.