Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svenska Mäklarhuset Bromma

Uttalande 2024-09-24

Dnr 24-205

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svenska Mäklarhuset Bromma

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Svenska Mäklarhuset Bromma har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svenska Mäklarhuset Bromma trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Svenska Mäklarhuset Bromma har uppgett följande. De beklagar det inträffade. De skickar primärt ut adresserad reklam. När detta sker görs detta med hjälp av Visma Real/Optimal kommunikation och sedan utdelning av Citymail alternativt Posten, som har försäkrat dem att ingen reklam delas ut till nixade hushåll. Anmälaren har kontaktat dem den 22 maj i samband med att hon fick reklambladet och hennes namn har sedan spärrats hos deras leverantörer. De har vidare uppgett att de endast fått framsidan av lappen bifogad och kan därmed inte avgöra om den skickats adresserad eller oadresserat vilket gör det svårt för dem att svara på var det har felat.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Svenska Mäklarhuset Bromma har inte bestridit anmälarens uppgift om att denne mottagit reklam trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Anmälaren har bekräftat att det rörde sig om oadresserad reklam och efter det har Svenska Mäklarhuset Bromma inte yttrat sig ytterligare. NIX-nämnden bedömer att det är visat att Svenska Mäklarhuset Bromma skickat oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det och detta är i strid med 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.