Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping
Uttalande 2024-09-13
Dnr 24-208
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har mottagit obeställd reklam via sms från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping utan att denne samtyckt till det. Anmälaren har bifogat underlag på sms-utskicket som innehöll ett erbjudande om värdering av bostäder.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenten mottagit sms-reklam utan att ha samtyckt till det. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Jönköping har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare