Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Triofinans

Uttalande 2024-09-02

Dnr 24-210, 24-247 samt 24-248

Anmälare:

Tre konsumenter

Motpart:

Triofinans

Frågeställning:

Krav på samtycke vid e-postreklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i e-postreklam. Krav på samtycke vid sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Triofinans har skickat e-postreklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom e-postreklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion

Anmälarens uppgifter
Anmälaren i 24-210 har uppgett att denne mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtycke till det. Anmälarna i 24-247 och 24-248 har uppgett att de mottagit e-post från Triofinans i marknadsföringssyfte utan att de samtyckt till det. Anmälaren i 24-248 har även uppgett att e-postutskicket saknat en tillfredsställande avregistreringsfunktion eftersom anmälaren fortsatt att motta e-postutskick efter att denne avanmälde sig.

Företagets uppgifter
Triofinans har uppgett att anmälarna samtycke till marknadsföring genom att delta i pristävling med Egentic-Naturvel PTE. LTD, som de samarbetar med. Anmälaren i 24-210 registrerades därav den 11 april 2024 i deras system. Anmälaren i 24-247 registrerades därav den 8 augusti 2024 i deras system. Anmälaren i 24-248 registrerades därav den 3 augusti 2024 i deras system. Användarna kan alltid säga upp prenumerationerna genom att kontakta deras kundtjänst direkt eller genom att klicka på medföljande länk längst ned på kampanjerna. Triofinans har bifogat underlag som visar anmälarens uppgifter, tävlingsformuläret och tävlingsvillkoren.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid e-post- och smsreklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka e-postreklam och sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

Det är i ärendet ostridigt att Triofinans har kontaktat anmälarna i marknadsföringssyfte via sms och e-post. Triofinans har emellertid anfört att anmälarna samtyckt till detta i samband med att de deltagit i en tävling med en samarbetspartner.

Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser.

I förevarande fall finns på hemsidan, innan konsumenten tas till tävlingsformuläret, en informationstext om att konsumenten kan komma att bli kontaktad i marknadsföringssyfte av tävlingsarrangörernas samarbetspartners, om konsumenten samtycker till detta genom att trycka på en knapp som tar denne vidare till tävlingsformuläret. Av texten framgår att konsumenten även kan välja att inte samtycka till sådan marknadsföring, genom att trycka på en annan knapp i informationstexten. Genom att trycka på denna knapp ges konsumenten möjlighet att medge till kontakt i vissa kanaler, men konsumenten kan även välja att helt neka till kontakt i marknadsföringssyfte. Trycker sig konsumenten vidare kan konsumenten se en lista i vilken samtliga företag står namngivna. Här ges konsumenten även en möjlighet att välja bort de företag denne inte önskar ta emot marknadsföring från. Det finns även möjlighet att med ett knapptryck avmarkera samtliga företag.

NIX-nämnden bedömer att samtyckena i dessa fall uppfyller de krav som ställs på ett sådant. I samtyckestexten på förstasidan av tävlingsdeltagandet framgår att det är fråga om flera företag och länken till dessa är utmärkt. Följs länken nås tävlingsdeltagaren av en lista över samtliga företag som kan komma att kontakta denne, tillsammans med en möjlighet att välja bort de företag deltagaren inte önskar ta emot marknadsföring från. Med hänsyn till att samtliga företag är markerade som utgångspunkt är det även av betydelse för bedömningen att det genom ett knapptryck är möjligt att avmarkera samtliga.

Mot bakgrund av ovanstående finner NIX-nämnden att undantaget om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är tillämpligt och att Triofinans inte agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen. Ärendena lämnas i denna del utan åtgärd.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att e-postreklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering.

Anmälaren i 24-248 har uppgett att han mottagit e-postutskick från Triofinans även efter att han avanmält sig. Triofinans har inte bestridit denna uppgift. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Triofinans har agerat i strid med 20 § marknadsföringslagen genom att inte ha försett ett e-postutskick med en giltig avregistreringslänk.

Med detta uttalande är ärendena avslutade.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 SMS eller MMS E-post Friade Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.