Ärenden
Riksskydd
Uttalande 2024-08-21
Dnr 24-217
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Riksskydd
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Riksskydd 9 juli 2024 trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Vidare har anmälaren uppgett att hon i telefonsamtal sagt att hon inte är intresserad och att hon haft kontakt med kundtjänst av samma anledning.
Företagets uppgifter
Riksskydd har uppgett att anmälaren tre gånger det senaste året godkänt uppringning av bland annat deras bolag Rikskydd AB mm och att godkännandet skett till Luna Park Media. Anmälarens telefonnummer är nu spärrat på kundens begäran. Riksskydd har bifogat underlag som visar anmälarens personuppgifter, när samtyckena samlats in, tävlingsformulären och villkoren för tävlingarna som samtyckena samlades in i samband med.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är i ärendet ostridigt att Riksskydd har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Riksskydd har emellertid anfört att anmälaren samtyckt till detta i samband med att denne deltagit i tre tävlingar på internet via Riksskydds samarbetspartner Luna Park. Av Riksskydds underlag framgår att samtyckena samlades in en gång 13 maj 2024 och två gånger 6 juli 2024.
Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser.
I tävlingsformulären i förevarande fall finns en som utgångspunkt icke-markerad ruta för samtycke. Av texten bredvid rutan framgår att konsumenten genom att kryssa i rutan samtycker till att ”följande företag” får kontakta denne via telefon, e-post, SMS och postala utskick samt att konsumenten genom att registrera sig samtycker till villkoren och sekretesspolicyn. I texten ges en länk till villkor och information om dataskydd. Genom att följa länkarna nås konsumenten av information om personuppgiftsbehandling samt en lista i vilken samtliga företag som kan komma att kontakta konsumenten står namngivna. Här ges konsumenten även en möjlighet att välja bort de företag denne inte önskar att ta emot marknadsföring från. Det är möjligt att lämna rutan för samtycke icke-markerad och på så vis inte ge samtycke till behandling för någon part.
NIX-nämnden bedömer att samtyckena i detta fall uppfyller de krav som ställs på ett sådant. I samtyckestexten på förstasidan av tävlingssidan framgår att det är fråga om flera företag och länken till dessa är utmärkt. Följs länken nås tävlingsdeltagaren av en lista över samtliga företag som kan komma att kontakta denne, tillsammans med en möjlighet att välja bort de företag deltagaren inte önskar ta emot marknadsföring från. Med hänsyn till att samtliga företag är markerade som utgångspunkt är det även av betydelse för bedömningen att det genom ett knapptryck är möjligt att avmarkera samtliga.
Anmälaren har uppgett att hon i telefonsamtal med Riksskydd motsatt sig kontakt. Anmälaren har dock inte uppvisat något underlag som styrker denna uppgift. Vidare har Riksskydd mottagit anmälarens samtycke både i maj 2024 och sedan två gånger tre dagar innan det anmälda telefonsamtalet. NIX-nämnden finner det rimligt att samtycke funnits vid tidpunkten för det anmälda samtalet. Mot bakgrund av ovanstående finner NIX-nämnden att undantaget om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är tillämpligt och Riksskydds agerande är således inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare