Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Zmarta

Uttalande 2025-01-16

Dnr 24-219

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Zmarta

Frågeställning:

Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Zmarta AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Zmarta AB den 5 juli 2024 trots att han är införd i spärregistret NIX-Telefon samt i telefonsamtal och via mejl bett om att inte bli kontaktad.

Företagets uppgifter
Zmarta AB har uppgett följande. Zmarta har utrett varför anmälaren har blivit uppringd av Zmarta trots att anmälaren är registrerad i spärregistret NIX-Telefon. Bakgrunden till kontakten är den kundrelation som uppstod mellan Zmarta och anmälaren när anmälaren gjorde en lånejämförelse via Zmarta i september 2021. I samband med lånejämförelsen valde anmälaren att, förutom att godkänna villkoren för tjänsten och dataskyddspolicyn, att ingå Zmartas Förmånsavtal. Förmånsavtalet är frivilligt och innebär att Zmarta löpande tillhandahåller information och marknadsföring till kunden. Det framgår också av villkoren hur kunden ska gå tillväga för att avsluta Förmånsavtalet. Förmånsavtalet ingicks i september 2021 och sades upp den 5 juli 2024.

Enligt Zmartas samtalsloggar har anmälaren kontaktats den 19 december 2022, den 12 februari 2024 samt den 5 juli 2024. Efter genomlysning av samtalet kan konstateras att anmälaren tackade nej till Zmartas erbjudande i december 2022 samt att han i februari 2024 framförde att Zambla skulle sluta ringa samt plocka bort honom från sin ”lista”. Den 5 juli 2024 bad anmälaren om att bli spärrad med hänvisning till att han tidigare tackat nej till Zmartas tjänster. Samma dag inkom även ett mail från anmälaren där han önskar att bli spärrad från fortsatt marknadsföring.

Zmarta har ingen avsikt att kontakta kunder som inte önskar direktmarknadsföring och spärrar därför möjligheten till direktmarknadsföring för de kunder som motsätter sig detta. Med anledning av detta spärrades anmälaren för fortsatt kontakt den 5 juli 2024, samma dag som det sista telefonsamtalet till anmälaren gjordes, och han kommer därmed inte att motta någon mer direktmarknadsföring av Zmarta utan att detta föregåtts av en aktiv åtgärd från honom. Zmarta uppfattade inte att anmälaren i februari 2024 uttryckte önskemål om att bli spärrad från fortsatt kontakt via telefon, vilket är anledningen till att åtgärden att spärra anmälarens nummer skedde först i juli 2024.

Sammanfattningsvis vill Zmarta anföra att Zmarta hade en pågående kundrelation med anmälaren vid tidpunkterna då han blev kontaktad, något som tillstyrkts av användningen av Zmartas tjänster och ingående av det så kallade Förmånsavtalet.

Förmånsavtalet är uppsagt och anmälarens telefonnummer är spärrat för fortsatt kontakt. Zmarta ber om ursäkt för den olägenhet som detta har orsakat anmälaren. Med hänvisning till ovan anförda bestrids att Zmarta har brutit mot 21 § marknadsföringslagen.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknads­föringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknads­föraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kund­förhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Det är i ärendet ostridigt att Zmarta AB har haft en kundrelation med anmälaren och därmed initialt omfattats av undantaget men att anmälaren i ett samtal den 12 februari 2024 bett Zmarta AB att sluta ringa och plocka bort honom från Zmarta AB:s ”lista”.

Det är NIX-nämndens bedömning att anmälaren i detta samtal tydligt motsatt sig fortsatt marknadsföring via telefon från Zmarta AB och nämnden anser att Zmarta AB varit skyldig att respekterat detta. Genom att ringa även den 5 juli 2024 har Zmarta AB brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare                                                                   


2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.