Ärenden
Nordiska Inglasningar
Uttalande 2024-09-13
Dnr 24-220, 24-221, 24-222 samt 24-223
Anmälare:
Fyra konsumenter
Motpart:
Nordiska Inglasningar
Frågeställning:
Adresserad direktreklam till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Nordiska Inglasningar har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har mottagit adresserad reklam från Nordiska Inglasningar trots att de är införda i spärregistret NIX adresserat.
Företagets uppgifter
Nordiska Inglasningar har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i spärregistret NIX adresserat
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
Nordiska Inglasningar har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarnas uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenterna mottagit adresserad reklam trots att de är införda i NIX adresserat. Något undantag har inte visats tillämpligt. Nordiska Inglasningar har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till fyra konsumenter som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare