Ärenden
Addnature
Uttalande 2024-09-30
Dnr 24-224
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Addnature
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms trots att han inte har lämnat samtyckte till det. Av underlaget framgår även att sms:et saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion då konsumenten avanmält sms-reklamen fyra till fem gånger utan verkan.
Företagets uppgifter
Addnature har uppgett att de tog över driften av företaget under våren då det gamla bolaget som drev Addnature gick i konkurs. Addnature har vidare uppgett att de efter en kontroll med deras partner som tillhandahåller sms-marknadsföringen, kan bekräfta att konsumenten är spärrad i såväl sms-reklam som e-post. Vidare har företaget uppgett att det vid tillfället förelegat en bugg hos deras partner som gjort att konsumenten inte blivit borttagen omgående. Addnature har även uppgett att konsumenten inte kommer få fler utskick från dem samt att buggen som uppstått är tekniskt löst av deras partner samt kontrollerat så att samtliga avregistreringar som sker kommer in på ett korrekt vis. Addnature har beklagat det inträffade samt uppgett att deras partner nu har säkrat så att liknande situation inte skall kunna uppstå igen för varken denna kund eller någon annan.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress funnits i sms-reklamen men har inte fungerat.
Det är ostridigt att Addnature har skickat sms-reklam utan erforderligt samtycke samt att avregistreringsfunktionen inte har fungerat. Addnature har givit en utförlig förklaring till det inträffade samt uppger att åtgärder vidtagits för att säkerställa att detta inte upprepas.
Vid en sammantagen bedömning av de åtgärder Addnature vidtagit samt att företaget nyligen tagit över driften anser nämnden att det finns skäl att göra undantag i frågan om ansvar. Nämnden vill dock framhålla att en det rör sig om ett enstaka undantag och att en eventuell upprepning sannolikt skulle ha motsatt utgång.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare