Ärenden
Trädfällarlaget AB
Uttalande 2024-09-13
Dnr 24-233 samt 24-234
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Trädfällarlaget AB
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Trädfällarlaget AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det. Trädfällarlaget AB har brutit mot 5 § marknadsföringslagen genom att olovligen annonserat på annans egendom
Anmälarnas uppgifter
Anmälaren i 24-233 har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget AB trots att han tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan. Anmälaren i 24-234 har uppgett att Trädfällarlaget AB har låtit spika upp en reklamskylt på dennes staket.
Företagets uppgifter
Trädfällarlaget AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Underlaget visar att Trädfällarlaget AB skickat oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Trädfällarlaget AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt har motsatt sig det.
Reklam på konsuments egendom
Anmälaren har uppvisat underlag som visar att Trädfällarlaget AB spikat upp en reklamskylt på anmälarens staket vid dennes hus. Trädfällarlaget AB har underlåtit att yttra sig i ärendet och låter därför anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Att olovligen annonsera på annans egendom är i strid med 5 § marknadsföringslagen som stadgar att marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed. Detta krav inkluderar att marknadsföringen i alla delar ska vara laglig, den s.k. lagstridighetsprincipen. Mot bakgrund av detta bedömer nämnden att Trädfällarlaget AB:s agerande är i strid med 5 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare