Ärenden
Verisure Sverige AB
Uttalande 2024-09-13
Dnr 24-236 samt 24-249
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Verisure Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Verisure Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Verisure Sverige AB trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Verisure Sverige AB har uppgett följande i 24-236. Klagande är medlem i Villaägarna. Verisure och Villaägarna har ett allianssamarbete med syfte att erbjuda deras kunden en säkrare hemmiljö med Verisures tjänster och produkter. Det vanligaste sättet för Verisure att ta emot kontaktuppgifter från Villaägarnas medlemmar är genom att Villaägarna i ett första steg informerar sina medlemmar om Verisure produkter och tjänster. I ett nästa steg kan medlem besöka en Verisure landningssida för att ta få ytterligare information om erbjudande samt på egen hand anmäla sitt intresse för att bli kontaktade av Verisures bokningsavdelning. Parallellt med det här förfarandet har det även förekommit tillfällen då Villaägarna har delat listor, innehållande medlemmars kontaktuppgifter, direkt med Verisure. Kraven på det här förfarandet är, förutom information till medlemmarna, att dessa listor ska vara kontrollerade mot spärrregister. Utredningen visade att Verisure i det här enskilda fallet inte har uppfyllt kravet, enligt fastställd rutin, att kontrollera den här personens telefonnummer mot spärregister. För att säkerställa att det här inte sker igen har Verisure gått igenom etablerad rutin återigen för att justera eventuella otydligheter. Av klagandens anmälan till NIX-nämnden framgår att han inte vill bli uppringd av Verisure igen. Verisure spärrade den klagandes telefonnummer i juli och har även tagit bort hans kontaktuppgifter från bokningsavdelningens databas för att förhindra framtida telefonsamtal.
Vidare har Verisure Sverige AB i 24-249 uppgett följande. Klagande person har Verisure kontaktat via en lista innehållande potentiella leads. Verisure har en etablerad rutin för att kontrollera att de personer de kontaktar, som inte har anmält sitt intresse på egen hand via exempelvis Verisures websida, inte har spärrat sina telefonnummer via NiX-registret eller intern spärrlistan. I utredningen av det här klagomålet fann Verisure att den här listan inte hade kontrollerats enligt etablerade rutiner. För att det här misstaget inte ska inträffa igen ser Verisure nu över deras rutiner samt informerar deras team som behandlar dessa listor. Av klagandens anmälan till NIX-nämnden framgår att hon inte vill bli uppringd av Verisure igen. Verisure kommer därför att ta bort hennes kontaktuppgifter från bokningsavdelningens databas samt spärra hennes telefonnummer för att förhindra framtida telefonsamtal.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget i ärendet framgår att Verisure Sverige AB kontaktat anmälarna trots att deras telefonnummer är anmälda till spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Verisure Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa två konsumenter i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens t.f. sekreterare.
NIX-nämnden
Paulina Svensson, Jurist