Ärenden
Postkodlotteriet
Uttalande 2024-09-13
Dnr 24-237 samt 24-238
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Postkodlotteriet
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendena lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Postkodlotteriet trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren i 24-237 har uppgett att uppringaren hävdade att han vunnit.
Företagets uppgifter
Postkodlotteriet har uppgett följande i 24-237. Postkodlotteriet har utrett saken närmare och kontaktat telemarketingbolagen som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Samtliga telemarketingbolag har bekräftat att de varken innehar det angivna, avsändande numret eller har ringt anmälaren på anmälarens nummer. När en kund vinner i Svenska Postkodlotteriet är det dessutom Postkodlotteriets kundtjänst som kontaktar kunden, inte telemarketingbolagen och Postkodlotteriet skulle naturligtvis aldrig kontakta en person som inte är kund och påstå att denne har vunnit i Svenska Postkodlotteriet. Därmed drar Postkodlotteriet slutsatsen att uppringaren är en bedragare och det är tyvärr ett återkommande problem för Postkodlotteriet som Postkodlotteriet informerar om på postkodlotteriet.se och som vid flera tillfällen uppmärksammats i media.
Postkodlotteriet har uppgett följande i 24-238. Postkodlotteriet har utrett saken närmare och kontaktat telemarketingbolagen som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Samtliga telemarketingbolag har bekräftat att de varken innehar det angivna, avsändande numret eller har ringt anmälaren på anmälarens nummer. Postkodlotteriet köper in listor med kontakter från Dun & Bradstreet. En del av tjänsten som Postkodlotteriet köper är att Dun & Bradstreet kontrollerar dessa listor mot NIX-registret för att ta bort telefonnummer som inte ska finnas med. Postkodlotteriet har kontrollerat listan som köptes in från Dun & Bradstreet för juli månad och anmälarens telefonnummer finns inte med på nämnda lista. För att säkerställa att inga andra telefonnummer används än de som tillhandahålls av Postkodlotteriet har Postkodlotteriet tillsammans med telemarketingbolagen vidtagit tekniska åtgärder som gör att telefonförsäljarna inte kan ringa på andra telefonnummer. Telefonförsäljarna har ingen möjlighet att skriva in telefonnummer i systemet utan kan endast kontakta telefonnummer som finns med på den tillhandahållna listan. Det är därmed klarlagt att varken Postkodlotteriet eller telemarketingbolagen har kontaktat anmälaren. Något brott mot 21 § marknadsföringslagen (2009:486) föreligger därför inte. Postkodlotteriet har vidare uppgett att det i detta sammanhang dock bör nämnas att Postkodlotteriet tyvärr har återkommande problem med bedragare som utger sig för att vara från Postkodlotteriet. Detta informerar Postkodlotteriet om på postkodlotteriet.se och det har vid flera tillfällen uppmärksammats i media. Det är troligt att anmälaren har råkat ut för en sådan bedragare.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget i ärendet bedömer nämnden att det är styrkt att Postkodlotteriet inte kontaktat anmälarna via telefon i marknadsföringssyfte. Ärendena lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare