Ärenden
Skramla Group AB
Uttalande 2024-08-27
Dnr 24-243
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Skramla Group AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Skramla Group AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Skramla Group AB trots att han tidigare har bett Skramla Group AB att inte ringa honom och att de i samtalet sagt att de skulle ta bort honom.
Företagets uppgifter
Skramla Group AB har uppgett att det aktuella telefonnumret införskaffades via Programdata som levererar leads till dem. Vid inköpstillfället genomfördes en kontroll för att säkerställa att numret inte fanns registrerat i NIX-registret. Kontroll utfördes den 21 maj 2024.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Skramla Group AB har inte bestridit anmälarens uppgift om att de kontaktat anmälaren trots att han i tidigare samtal bett dem att inte ringa honom. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Skramla Group AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare