Ärenden
Svensk Säkerhetstjänst AB
Uttalande 2024-08-27
Dnr 24-244
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Säkerhetstjänst AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Svensk Säkerhetstjänst AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Svensk Säkerhetstjänst AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Svensk Säkerhetstjänst AB har uppgett att de har varit i kontakt med kund och ursäktat så mycket. Berörd säljare har informerats kring NIX-spärren ytterligare. När kund anser sig vara eller är nixad ska detta rapporteras in till ledning. Vid de relativt få tillfällen då detta händer så internspärrar de numret. Svensk Säkerhetstjänst AB har vidare uppgett att kund fick svar på de frågor han hade och var tacksam att de kunde kontakta honom och reda ut begreppen samt konfirmera att han inte längre figurerar i något register hos dem.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Det är ostridigt att anmälaren kontaktats i marknadsföringssyfte via telefon av Svensk Säkerhetstjänst AB trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Svensk Säkerhetstjänst AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare