Ärenden
Svenska Mäklarhuset Living
Uttalande 2024-09-02
Dnr 24-245
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svenska Mäklarhuset Living
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svenska Mäklarhuset Living har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svenska Mäklarhuset Living trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svenska Mäklarhuset Living har uppgett att de först vill säga att de är ett fastighetsmäklarföretag startat 1989 med en stark vilja att vid varje möjligt tillfälle verka för att all deras verksamhet ska ske utifrån de lagar och regler som gäller. Såväl konsumentlag som de lagstadgade regler som gäller specifikt för fastighetsmäklare. De har vid olika tidpunkter varit starkt engagerade i dessa frågor bl.a. genom deras egen branschorganisation Mäklarsamfundet. Svenska Mäklarhuset Living har vidare uppgett att de ser allvarligt på att direktreklam delats ut till boende som har skylt med ”Reklam undanbedes” eller liknande budskap på eller vid dörren. De kommer därför omedelbart tala med anlitat företag och avsluta uppdrag för SMH Living. Svenska Mäklarhuset Living har uppgett att såväl NIX-nämnden som konsumenten i det avseendet har gjort dem en tjänst. I den mån detta har lett till obehag och besvär för boenden beklagar de detta och utför som nämnt omedelbar åtgärd.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Svenska Mäklarhuset Living delat ut oadresserad reklam till konsument som haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svenska Mäklarhuset Living agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare