Ärenden
Telia
Uttalande 2024-08-27
Dnr 24-250
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telia
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Telia trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Telia har uppgett att det vid undersökning har visat sig att anmälaren är kund hos Telia och inte valt att bocka ur att de får marknadsföra sig till honom via brev, e-post, telefonsamtal eller sms. Detta kan anmälaren ändra inne på sitt Mitt Telia.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts.
Av underlaget i ärendet framkommer att anmälaren är kund hos Telia och att Telia således utan hinder av NIX-Telefon kunnat kontakta anmälaren för att marknadsföra sina tjänster och produkter. Anmälan lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare