Ärenden
Fortum
Uttalande 2024-09-30
Dnr 24-251
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Fortum
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Fortum trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Fortum har uppgett att de har kontaktat konsumenten eftersom de haft ett ingående avtal med honom som avslutades 29/2-2024. Fortum har vidare uppgett att de mot bakgrund av det menar att de har ett etablerat kundförhållande med konsumenten samt att anledningen till att han kontaktades var för att de ville se om de kunde erbjuda honom en bra el-lösning igen. Fortum gör bedömningen att de inte har agerat felaktigt.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framkommer att Fortum haft ett ingående avtal med konsumenten som avslutades den 29/2-2024. Fortum har kontaktat konsumenten i syfte att erbjuda samma typer av varor och tjänster samt att samtalet skedde inom 12 månader från det att avtalet avslutades. Mot bakgrund av detta har Fortum visat att det vid samtalet förelåg ett etablerat kundförhållande mellan företaget och konsumenten. Fortum har således haft rätt att ringa till konsumenten trots att dennes telefonnummer är infört i spärregistret. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare