Ärenden
Akono AB
Uttalande 2024-09-24
Dnr 24-254, 24-255 samt 24-256
Anmälare:
Tre konsumenter
Motpart:
Akono AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Akono har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa konsumenter i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Akono AB trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Akono AB har uppgett följande. De har undersökt detta internt och sett att det blivit fel från deras säljledare som har uppmanat deras säljare att söka efter ny information till villor där de haft tidigare relation till gamla ägaren. Det som deras säljledare inte kände till är att det inte är villan de har en relation till utan det är tidigare ägaren. De ber om ursäkt för detta och förstår att det inte varit korrekt. I de tre fallen som NIX-nämnden uppmärksammat dem om så har de sökt upp adresserna på hitta.se för att hitta nummer till personerna som flyttat dig. Deras åtgärd på detta är gjord från och med nu och de har sett till att ingen på egen hand får söka fram uppgifter till en person samt att de arbetar med deras partner Dun & Bradstreet med att gå igenom adresser de haft relation till tidigare så ingen av de nya ägarna är nixade. På så sätt försäkrar de oss att detta inte kommer att upprepas.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Det är i ärendena ostridigt att Akono AB kontaktat anmälarna via telefon i marknadsföringssyfte trots att deras telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Akono har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa tre konsumenter i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt. NIX-nämnden ser däremot positivt på att Akono AB upprättat nya rutiner som förhoppningsvis förhindrar liknande incidenter i framtiden.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare